MUKADDIMAH
Mutakhir ini, ilmu perbandingan agama atau comparative religion (dalam bahasa Arab, ia dikenali sebagai al-Muqarranah al-Adyan) kurang mendapat sambutan yang agak meluas dalam kalangan masyarakat khususnya masyarakat di Malaysia ketimbang masyarakat di luar negara kita. Bahkan, penulis boleh berani menyebut bahawa hanya beberapa atau sesetengah daripada masyarakat kita sahaja yang mahir dan menguasai ilmu ini. Dan menariknya kesemua golongan tersebut merupakan nama-nama besar dalam dunia dakwah dan ilmiah. Antaranya ialah Dr Zaifuddin Rasip, Firdaus Wong Wai Hung, Ustaz Auni Mohammad dan ramai lagi.
Salah satu sebab atau faktor mengapa masyarakat tidak begitu mengetahui akan kewujudan ilmu ini dengan baik adalah kerana ilmu perbandingan agama dalam Islam kurang dipopularkan dan kurang didedahkan ketimbang perbahasan-perbahasan cabang ilmu yang lain seperti syariah Islamiyyah, ulum al-Quran, ulum al-Hadith dan banyak lagi. Selain itu, faktor sejarah kedatangan Islam ke Nusantara juga menjadi faktor terjadinya fenomena ini di mana pada waktu itu, kebanyakan para pendakwah (daie) menekankan tentang soal hukum dan juga tasawuf. Bahkan walaupun adanya kitab yang membahaskan tentang falsafah seperti kitab at-Tibyan fi Ma'rifat al-Adyan karya Syeikh Nuruddin Raniri, namun ia tidak mampu memberikan kesan yang besar kepada perkembangan ilmu Islam di Nusantara kerana kebanyakan masyarakat di Nusantara disajikan dengan perbahasan ilmu hukum (syariah) dan tasawuf.
Namun, sebenarnya ilmu perbandingan agama ini sudah lama wujud dalam perbahasan disiplin ilmu Islam. Bahkan, pada zaman Rasulullah SAW, baginda yang mempunyai suatu tanggungjawab yang besar sebagai nabi dan rasul kepada seluruh manusia juga pernah berinteraksi dengan kaum-kaum yang bukan Islam, sama ada kelompok Arab Jahiliyyah, kelompok Yahudi (Bani Qainuqa, Bani Nadhir dan Bani Quraizah), kelompok Nasrani atau Kristian dan sebagainya. Gerak kerja dakwah baginda ini adalah sangat bersesuaian dengan konsep Rahmatan Lil Alamin iaitu baginda diutuskan adalah sebagai rahmat untuk seluruh manusia di alam dunia ini. Daripada situlah, Islam ini dibina dengan sempurna dan merupakan sebuah agama yang menekankan konsep dialogis iaitu mengajak seluruh manusia supaya berpartisipasi dalam mencari kebenaran.
Daripada situlah juga, muncul golongan ilmuwan dan alim ulama yang berusaha untuk merealisasikan perkara tersebut. Mereka berusaha menghasilkan sejumlah besar karya masing-masing serta membahaskan tentang pelbagai agama bukan Islam dan fahaman tertentu dalam beragama. Antara senarai kitab-kitab yang membahaskan tentang hal ini ialah :
- Al-Jahiz (kitab Fi al-Radd Ala al-Nasara)
- Al-Nawbakhti (kitab Al-Ara wa al-Diyanat)
- Al-Mas'udi (kitab al-Adyan)
- Ibn Hazm al-Andalusi (kitab al-Fasl fi al-Milal wa Ahwa Wa al-Nihal)
- Al-Ghazali (kitab al-Radd al-Jamil Lil-Ilahiyyah)
KEPENTINGANNYA
- Untuk mengenali hal-hal yang dianggap mempunyai persamaan ataupun perbezaan dari pelbagai sudut sama ada kepercayaan, amalan dan ritual, mahupun pengalaman kerohanian dengan satu tujuan iaitu untuk mempertingkatkan lagi kefahaman dan komitmen kehidupan beragama masing-masing.
- Mewujudkan sebuah masyarakat yang saling hormat antara satu sama lain dan mempunyai sifat husnudzon atau baik sangka. Hal ini terbukti melalui pembelajaran ilmu perbandingan agama inilah, kita dapat mengenali orang-orang yang berlainan agama dapat mengamalkan agama mereka.
- Dapat meningkatkan lagi keyakinan kita bahawasanya agama Islam itulah agama yang terbaik dalam kehidupan kita serta dapat dijadikan sebagai hujah bagi mempertahankan Islam daripada diserang dengan pelbagai tuduhan dan kecaman.
- Memudahkan seseorang pendakwah untuk berdialog dengan lebih baik bersama kelompok atau masyarakat yang berlainan agama.
KESIMPULAN
SUMBER
- Ghazali Basri (2022), Ilmu Perbandingan Agama : Suatu Pengenalan, Kajang, Akademi Kajian Ketamadunan, Kolej Dar al-Hikmah.
Comments
Post a Comment