Skip to main content

ILMU PERBANDINGAN AGAMA DAN KEPENTINGANNYA

 


MUKADDIMAH

Mutakhir ini, ilmu perbandingan agama atau comparative religion (dalam bahasa Arab, ia dikenali sebagai al-Muqarranah al-Adyan) kurang mendapat sambutan yang agak meluas dalam kalangan masyarakat khususnya masyarakat di Malaysia ketimbang masyarakat di luar negara kita. Bahkan, penulis boleh berani menyebut bahawa hanya beberapa atau sesetengah daripada masyarakat kita sahaja yang mahir dan menguasai ilmu ini. Dan menariknya kesemua golongan tersebut merupakan nama-nama besar dalam dunia dakwah dan ilmiah. Antaranya ialah Dr Zaifuddin Rasip, Firdaus Wong Wai Hung, Ustaz Auni Mohammad dan ramai lagi. 

    Salah satu sebab atau faktor mengapa masyarakat tidak begitu mengetahui akan kewujudan ilmu ini dengan baik adalah kerana ilmu perbandingan agama dalam Islam kurang dipopularkan dan kurang didedahkan ketimbang perbahasan-perbahasan cabang ilmu yang lain seperti syariah Islamiyyah, ulum al-Quran, ulum al-Hadith dan banyak lagi. Selain itu, faktor sejarah kedatangan Islam ke Nusantara juga menjadi faktor terjadinya fenomena ini di mana pada waktu itu, kebanyakan para pendakwah (daie) menekankan tentang soal hukum dan juga tasawuf. Bahkan walaupun adanya kitab yang membahaskan tentang falsafah seperti kitab at-Tibyan fi Ma'rifat al-Adyan karya Syeikh Nuruddin Raniri, namun ia tidak mampu memberikan kesan yang besar kepada perkembangan ilmu Islam di Nusantara kerana kebanyakan masyarakat di Nusantara disajikan dengan perbahasan ilmu hukum (syariah) dan tasawuf. 

    Namun, sebenarnya ilmu perbandingan agama ini sudah lama wujud dalam perbahasan disiplin ilmu Islam. Bahkan, pada zaman Rasulullah SAW, baginda yang mempunyai suatu tanggungjawab yang besar sebagai nabi dan rasul kepada seluruh manusia juga pernah berinteraksi dengan kaum-kaum yang bukan Islam, sama ada kelompok Arab Jahiliyyah, kelompok Yahudi (Bani Qainuqa, Bani Nadhir dan Bani Quraizah), kelompok Nasrani atau Kristian dan sebagainya. Gerak kerja dakwah baginda ini adalah sangat bersesuaian dengan konsep Rahmatan Lil Alamin iaitu baginda diutuskan adalah sebagai rahmat untuk seluruh manusia di alam dunia ini. Daripada situlah, Islam ini dibina dengan sempurna dan merupakan sebuah agama yang menekankan konsep dialogis iaitu mengajak seluruh manusia supaya berpartisipasi dalam mencari kebenaran. 

    Daripada situlah juga, muncul golongan ilmuwan dan alim ulama yang berusaha untuk merealisasikan perkara tersebut. Mereka berusaha menghasilkan sejumlah besar karya masing-masing serta membahaskan tentang pelbagai agama bukan Islam dan fahaman tertentu dalam beragama. Antara senarai kitab-kitab yang membahaskan tentang hal ini ialah :

  • Al-Jahiz (kitab Fi al-Radd Ala al-Nasara) 
  • Al-Nawbakhti (kitab Al-Ara wa al-Diyanat)
  • Al-Mas'udi (kitab al-Adyan)
  • Ibn Hazm al-Andalusi (kitab al-Fasl fi al-Milal wa Ahwa Wa al-Nihal) 
  • Al-Ghazali (kitab al-Radd al-Jamil Lil-Ilahiyyah)
Melalui kewujudan karya-karya yang membahaskan tentang ilmu perbandingan agama yang telah dihasilkan oleh tokoh ilmuwan dan ulama Islam inilah membuktikan bahawa sememangnya ilmu perbandingan agama ini juga merupakan cabang daripada agama kita. 

KEPENTINGANNYA

Terdapat beberapa kepentingan dan faedah yang kita peroleh hasil pembelajaran kita dalam ilmu perbandingan agama ini. Menurut Ghazali Basri dalam bukunya, Ilmu Perbandingan Agama : Suatu Pengenalan (2022), ilmu perbandingan agama ini mempunyai beberapa faedah yang kita dapat pelajarinya secara mendalam iaitu : 
  • Untuk mengenali hal-hal yang dianggap mempunyai persamaan ataupun perbezaan dari pelbagai sudut sama ada kepercayaan, amalan dan ritual, mahupun pengalaman kerohanian dengan satu tujuan iaitu untuk mempertingkatkan lagi kefahaman dan komitmen kehidupan beragama masing-masing. 
  • Mewujudkan sebuah masyarakat yang saling hormat antara satu sama lain dan mempunyai sifat husnudzon atau baik sangka. Hal ini terbukti melalui pembelajaran ilmu perbandingan agama inilah, kita dapat mengenali orang-orang yang berlainan agama dapat mengamalkan agama mereka. 
  • Dapat meningkatkan lagi keyakinan kita bahawasanya agama Islam itulah agama yang terbaik dalam kehidupan kita serta dapat dijadikan sebagai hujah bagi mempertahankan Islam daripada diserang dengan pelbagai tuduhan dan kecaman. 
  • Memudahkan seseorang pendakwah untuk berdialog dengan lebih baik bersama kelompok atau masyarakat yang berlainan agama. 

KESIMPULAN

Secara kesimpulannya, ilmu perbandingan agama ini memang sudah terbukti merupakan salah satu cabang utama dalam agama kita, Islam. Namun, kekurangan pendedahan secara  menyeluruh dan juga rasa minat untuk mendalami ilmu ini menyebabkan masyarakat kita pada hari ini kurang mengetahui akan kepentingan-kepentingan ilmu perbandingan agama. Oleh yang demikian, penulis menyeru kepada seluruh pihak agar sentiasa berganding bahu dan bekerjasama antara satu sama lain dalam menggembleng usaha memperkasakan ilmu ini agar ia terus kekal relevan dalam dunia perbahasan ilmu ini. Jangan lupa juga untuk sentiasa menguatkan akidah dan keyakinan kita dalam diri serta mengikuti segala disiplin ilmu perbandingan agama apabila mula terjun dalam bidang ini. 

SUMBER 

  • Ghazali Basri (2022), Ilmu Perbandingan Agama : Suatu Pengenalan, Kajang, Akademi Kajian Ketamadunan, Kolej Dar al-Hikmah.

Comments

Popular posts from this blog

Kuasa dan rahsia membaca   Sahabat-sahabat, pernahkah kalian melihat beberapa video yang dihasilkan oleh ZRA (Zainal Rashid Ahmad), Ahmad Faezal dan ramai lagi? Sekiranya kita mengikuti siri-siri video yang dihasilkan oleh mereka, maka sudah pasti kita akan rasa terpukau dan rasa kagum dengan cara mereka membahaskan tentang sesuatu perkara atau isu. Bagaimana pula sekiranya saya dapat simpulkan di sini bahawa antara rahsia kehebatan mereka dalam mengupas sesuatu ilmu adalah kuasa membaca?  Sebenarnya kuasa membaca atau iqra' dalam bahasa Arab (yaqra - kata kerja yang membawa maksud membaca) adalah satu proses menajamkan dan melatih otak kita untuk mengintepretasikan sesuatu perkara dengan baik dan tersusun. Bahkan melalui proses membaca juga dapat menjadikan kita menjadi seorang yang hebat, hebat dari sudut apa? Hebat dari sudut di mana kita mampu membahaskan sesuatu perkara dan sesuatu isu dengan tersusun, kemas dan tepat. Kuasa dan peranan proses membaca ini sebenarnya menga...

DINASTI YUAN : BANGSA LUAR YANG PERNAH MEMERINTAH CHINA

DINASTI YUAN : BANGSA LUAR YANG PERNAH MEMERINTAH CHINA Oleh Muhammad Victor Kueh Abdullah  Apabila kita mempelajari tentang sejarah dan ketamadunan di China ini, sebenarnya tamadun China atau tamadun Hwang Ho yang kita pernah belajar di bangku sekolah merupakan tamadun yang agak tertua di dunia dan menyimpan pelbagai rekod sejarah lampau. Dalam rekod, ketamadunan China ini telah bermula sejak zaman San Huang Wu Di yang dipercayai bermula pada tahun 3200 sebelum masihi di mana terdapat 3 orang ketua yang dikenali sebagai Huang dan lima orang yang dikenali sebagai Di yang berperanan besar dalam usaha mewujudkan sebuah ketamadunan di China. Selepas zaman inilah, bermulanya siri dinasti demi dinasti bermula dengan dinasti Hsia atau Xia, kemudiannya dinasti Shang, dinasti Zhou, dinasti Qin, dinasti Han sehinggalah ke dinasti yang terakhir iaitu dinasti Qing atau Manchu. Dan selepas dinasti Qing inilah, sistem ketamadunan China telah lenyap menerusi revolusi 1912. Dalam kesemua siri dan...
KOTA BAGHDAD : GEDUNG PERKEMBANGAN ILMU PENGETAHUAN Apabila kita mempelajari tentang sejarah dan ketamadunan Islam tidak kira kita berada di mana sahaja sama ada kita berada di bangku sekolah, mahupun di dalam kuliah institusi pengajian tinggi, kita pasti akan pernah mendengar sebuah kota yang pernah menjadi sebuah gedung ilmu serta merupakan pusat tumpuan utama para ilmuwan dari seluruh dunia untuk mendapatkan ilmu-ilmu yang ada. Itulah kota Baghdad.      Terletak di negara Iraq moden pada hari ini, kota Baghdad merupakan sebuah kota yang pernah mencatatkan 1001 rekod sejarah lampau dalam pelbagai aspek. Bermula dengan zaman ketamadunan Parsi (3200 sebelum masihi - 640 masihi) sehinggalah pada hari ini, kota Baghdad telah menjadi saksi bisu kepada pelbagai peristiwa sejarah yang berlaku selama ini. Salah satu peristiwa atau fasa zaman dalam sejarah yang pernah disaksikan oleh kota ini ialah fasa Zaman Keemasan Islam atau Golden Age of Islamic Civilization di mana kota in...